Vaccinaties

Vaccineren wapent de kat tegen besmettelijke ziekten zoals bijvoorbeeld niesziekte, kattenziekte en chlamydia.

Wat is vaccineren eigenlijk? Bij het inenten wordt een kleine hoeveelheid vaccin ingespoten. Dit vaccin bevat één of meer ziekteverwekkers. Deze zorgen ervoor dat de kat afweerstoffen tegen de ziekte gaat maken. Wanneer de kat dan later met de ziekte in aanraking komt en wordt besmet, komen de afweerstoffen direct in actie om de ziekteverwekkers te vernietigen. Echt ziek wordt de kat dus niet, misschien voelt hij/zij zich een paar daagjes vervelend.

Wanneer vaccineren

Kittens krijgen hun eerste vaccinatie tegen kattenziekte en niesziekte op 9 weken leeftijd. Deze enting moet na 3 weken herhaald worden
Vervolgens is het voldoende om 1x per jaar u kat te laten hervaccineren tegen kattenziekte en niesziekte
Wanneer uw kat naar het pension gaat is het raadzaam om ook tegen chlamydia te enten.
De rabiës-enting is alleen verplicht als uw kat naar het buitenland gaat

Niesziekte

Niesziekte bij katten wordt veroorzaakt door verschillende virussen en bacteriën. De ziekte begint met ontstoken oogjes en een loopneus. De kat eet niet meer, niest, hoest, krijgt koorts en is lusteloos. Vaak treden er complicaties op zoals bronchitis en longontsteking. Deze complicaties zijn met medicijnen wel te behandelen. Echter jonge katjes en oudere dieren gaan er vaak aan dood. Hoewel een enting tegen niesziekte geen volle honderd procent garantie geeft dat de kat nooit een loopneus en ontstoken oogjes zal krijgen is het tóch wel verstandig om te vaccineren. De diepere luchtweginfecties blijven uit en de kans op gevaarlijke complicaties is veel kleiner.

Kattenziekte

Kattenziekte is gevaarlijk. Het is een virus waar de kat, 2 tot 10 dagen na aanraking, lusteloos wordt. De kat krijgt diarree, gaat braken en krijgt koorts. Er zijn geen medicijnen om het virus te bestrijden. In veel gevallen komt het dier te overlijden. Kattenziekte is uiterst besmettelijk en is onmogelijk om te voorkomen dat zelfs binnenkatten besmet worden. Bij deze ziekte is de enige mogelijk om het te voorkomen, vaccineren.

Chlamydia

Chlamydia wordt veroorzaakt door een bacterie-achtig micro-organisme. Wat een oogontsteking kan veroorzaken en kan na genezing nog lang doorgegeven worden aan andere katten. Deze vaccinatie wordt vaak gegeven wanneer uw kat naar het pension moet.