Vaccinaties

Konijnen kunnen tegen de drie onderstaande ziekten gevaccineerd worden.

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Een konijn kan besmet worden via muggen, mijten of de (konijnen)vlo. Ook via andere konijnen kan de ziekte verkregen worden. Jonge konijnen zijn gevoeliger dan volwassen konijnen. De ziekte begint meestal met ooguitvloeiing en een vieze neus. Later ontstaan weke bobbels rond de ogen, oren en staart. De dieren eten niet en krijgen koorts. Binnen enkele dagen gaan de dieren dood. Een goede therapie bestaat niet. Belangrijk is de dieren warm te houden en ze met medicijnen te ondersteunen. Slechts zelden overleeft het dier deze nare aandoening. Gelukkig is er wel een enting, die voorkomt dat de dieren myxomatose krijgen. Deze enting moet ieder jaar herhaald worden.

Viraal Haemorragische Syndroom ( V.H.D. )

De ziekte (ook wel bekend als RHD 1) kan, nog voor dat andere verschijnselen merkbaar zijn, binnen enkele uren tot sterfte leiden, of het konijn krijgt koorts, bloederige uitvloeiing uit de neus en benauwdheid en sterft na enkele dagen.

Besmetting vindt plaats door direct of indirect contact met besmette dieren (mogelijk ook wilde konijnen) en bijvoorbeeld ook via besmet voer (zoals buiten geplukt groenvoer).

Viraal Haemorragische Syndroom type 2

Deze ziekte staat ook wel beter bekend als RHD 2. Het is een nieuwe variant van de ziekte V.H.D. (RHD 1). De symptomen van dit virus zijn soms (acute) benauwdheid, koorts, bloedingen en zenuwverschijnselen vlak voordat het konijn overlijdt. Een konijn dat geïnfecteerd is zal gemiddeld tussen 3 – 5 dagen sterven. Het virus heeft daardoor langer de tijd om zich te verspreiden dan bij het RHD 1 virus. Daarnaast kan bij RHD 2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn.

U kunt uw konijn op afspraak of tijdens de spreekuren laten inenten tegen myxomatose en RHD 1. Deze vaccinatie beschermt uw konijn één jaar tegen deze ziekten. Uw konijn wordt eerst volledig onderzocht voordat de inenting gegeven wordt.

Wilt u uw konijn tegen RHD 2 laten vaccineren, graag eerst telefonisch overleg in verband met georganiseerde konijnen ent-avonden. Deze avonden zijn er omdat een vaccin flesje entstof voor meerdere konijnen bevat. We kunnen de kosten voor u zo beperken. Het vaccin tegen RHD 2 zal na 6 maanden herhaald moeten worden.